Uppgraderad datorpark

Efter att ha varit utan burk hemma i snart fyra veckor så fick jag äntligen tillbaks min bärbara i fredags. Lite märkligt är att jag, när jag hämtade ut den, frågade om det var samma burk, och om jag skulle vara tvungen att installera om några program. Killen i serviceluckan på computercity i barkarby hävdade glatt att det var samma dator, och att allt skulle vara fix och färdigt, precis som när jag köpte den i september förra året. Killen kan dock aldrig ha köpt en dator, allt utom operativsystemet var jag tvungen att installera när burken var ny.

Operativsystem ja, om det jag nu skriver på är samma burk som jag lämnade in för fyra veckor sen så kommer jag bli religiös. Numera har jag Vista istället för XP, jag har dubbelt så mycket ramminne, och istället för 2x100 gbs hårdisk har jag 2x160. Dessutom är burken tillverkad vecka 4 2007 enligt serienumret. Men jag klagar inte. Har ju fått en ny burk. Enda frågan är väl varför jag inte fick den direkt när jag lämnade in den?

Och apropå Windows Vista (och nu hoppas jag att Magnus läser det här). Hur kommer det sig att jag inte kan köra msn Live messenger? Enligt nån sida på nätet så är det kombinationen Vista, Messenger och Bredbandsbolaget som strular till det. Mycket märkligt. Enligt felsökningen så saknas det ett antal DLL filer. Hur de nu kan saknas. Nåväl, jag kör aMSN sålänge tills problemet är åtgärdat. En annan märklig Microsoftgrej hände imorse, fick en live update via Microsoft, men den gick inte att installera utan skivan med windows vista. Eftersom operativsystemet nästan alltid är förinstallerat när man köper burken har jag ingen skiva. Vilken värld lever microsoft i?

Förövrigt känns det som att Vista är grymt fullt med buggar. Hade någon annan tillverkar släppt en produkt med så här många barnsjukdomar (och då har ändå Vista funnits i snart ett år) hade dom fått slå igen butiken.



Kommentarer
Postat av: Magnus

Om alternativen är att antingen MS eller Bredbandsbolaget inte har koll på grejorna, hur kan din konklusion bli att det är vårt fel?

2007-08-08 @ 14:13:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback