Svensken är lättlurad!

Såg i dagens kvällsblad att Nordeas kunder återigen har nåtts av ett bedragarmail. Läser man mailet undrar man vilka det är som egentligen blir lurade? Tydligen har bankens kunder förlorat mellan 2-4 miljoner bagis. Men hallå, läs brevet, och fråga dig sen om en av Sveriges största banker verkligen skulle låta sin informationsavdelning ha så begränsade kunskaper i Svenska. För att ta några exempel:

första meningen "För Nordea har sommar 2006 blivit en av de mest fulla med illegala operationer."Redan här borde man ju dra öronen åt sig,  sommar 2006 mest full av illegala operationer. Luktar hembränt det här va?

Andra stycket börjar med att Nordea förklarar nästa månad för månaden av fraudkamp. Haha, vem går på detta? Fraud är inget ord vi använder i svenska. Bedrägerier däremot, det ordet känner vi till. Ordet Fraudkamp låter som nåt tysk upprop för feminism.

Också i tredje stycket dyker en helt underbar mening upp "För tillfället kan Du märka vissa förbiseenden medan Du arbetar." Kan jag märka förbiseenden? Hurdå? Också sista stycket blir man lite konfunderad av, är det Aftonbladet som har slarvat eller skriver bedragarna verkligen att kunden från och med september ska använda sig av det nya systemet? Det är slutet på oktober nu. Eller har jag fel?

Och så undertecknat "Nordea fraudkampavdelningen " Om nu Nordea skulle ha en avdelning för bedrägier så skulle väl dom knappast kalla den Fraudkampavdelningen?

Frågan är, vilka är det som går på det här?

Man kanske skulle starta upp ett företag och hjälpa bedragarna med svenskan? Ta 10 procent eller så...

Kommentarer
Postat av: Albert Svensson

Nej, det är inte Aftonbladet som missat. Spammarnas Monthtrackingavdelning har klantat sig och glömt kolla i sitt lexikon vad oktober kan tänkas heta på svenska.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback