Jag var på Gotland i Onsdags och fann naturens under!

63816-33
Här till höger ser du en av anledningarna till att jag och syrran flög över till Gotland igår. Ett av naturens små under. Vi har två äppelträd på tomten. Det ena brukar ge äpplen, så också i år. Det andra, det här, har aldrig gjort skäl för namnet äppelträd. Det är högt som en smurf (tre äpplen) och har aldrig gett någon som helst  som liknar frukt tidigare. I år hade vi fem otroligt fina äpplen på trädet. Min tid som äppelfarmarre har kommit! Att det andra trädet aldrig fallerar utan alltid ger bra skörd behöver jag knappast berätta va?

Okej, det var inte bara äppelskörden som skulle bärgas. Vi skulle stänga huset också, av med vattnet så det inte fryser i vinter, tömma vattenledningar, ut med råttgift och plocka undan utemöblerna. Eftersom man aldrig vet hur lång tid sånt här tar hade vi tagit i rejält med tid. Vi flög från Bromma vid åttatiden på morgonen, och tillbaks vid åtta på kvällen. Vårt ställe ligger cirka en timme söder om visby. Allt flöt bra, så vid halvtvåtiden var vi klara med det vi åkte över för att fixa. Alla flighter tillbaks till fastlandet var fullbokade så nu hade vi några timmar över på ön.

Först stannade vi till i Hemse på vägen upp till Visby, där var det fullt pådrag. Marknadsdag. Halva (eller möjligtvis hela) gotland var där. Klockan 14 en onsdag verkade det inte finnas en gute som arbetade. Jo förutom krämarna på marknaden då. Mest krims krams såklart och efter att ha dissat två hawaiiskjortor i polyester för 50 spänn (för båda) så blev enda inköpet påse rött the av gotländsk modell.

Därefter upp till Visby, efter en längre promenad i en folktom turiststad fastnade vi slutligen för ett ställe på strandgatan med gotländsk nachotallrik på menyn. Ni som följer bloggen läste om sveriges största tallrik som jag och TP råkade ut för i Gävle förra veckan. Den här var definitivt större. Och med enorma mängder gotländsk lammfärs på! Smaskens! Ännu ett av den gotländska naturens under!
63816-34

Åter på fastlandet efter några timmar så stack jag direkt iväg och tog en öl med M som jag även dejtade förra onsdagen. Grymt trevligt. Det lär bli mer där gissar jag!

Den här dagen har bara runnit iväg. Don och fix hemma innan jag drog till Friskis och körde ett pass. Skönt jobbigt! Därefter ut och ta en öl med Magnus på Galna hästen. Klassisk mark verkligen! Även om den yttre baren numera har fått riktiga sunkhaksmöbler!

Imorgon är det ROCK kryssning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback