åsnekött på krogen!?

om du känner för något segt
Om ni liksom jag undrat över vart de 15 ton åsnekött som importeras till Sverige varje år hamnar så tror jag att jag har lösningen på spåret nu.

På väg hem från att ha träffat karriärcoachen och tränat så började det kurra lite i magen. Då jag kände mig extra östersländsk idag slank jag in på Hokkaido Sushi bar på sankt eriksgatan för en Yakiniku. Lokalen var tom, sånär på tre kunder och fyra i personalen som snackade glatt på japanska bakom disken. Jag beställer min mat, tar lite Misosoppa, lutar mig tillbaks och känner mig redo för en kulinarisk läckerhet. Normalt brukar yakinikun komma fram ungefär samtidigt som man har ätit upp sin soppa. Så dock ej denna gång. Efter att ha ätit soppan, läst lite i en punkt.SE jag fått på gatan, och läst lite mer i tidningen, och läst ut tidningen frågade jag personalen vart min Yakiniku tog vägen. Oj, den hade dom glömt (jag var då enda kunden i lokalen, trodde dom att jag var där för att käka soppa bara?)

Efter nån minut fick jag ut den på bordet. En liten tallrik (Den äl extla stol, bel sa hemskt mycket om ulsekt, som damen som levererade den sa) med en liten hög slamsor på. Yakiniku ska egentligen innehålla mör entrecote och smaka ljuvligt. Kocken (?) på Hokkaido hade lyckats få ner smaken till ett minimum och segheten till ett maximum. Åsnekött kanske?

Nu är det mycket möjligt att detta var ett olycksfall i arbetet, eller att just yakinku inte är kockens starka sida, även om jag betvivlar detta. Någon som vågar gå dit och prova?

63816-59

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback